2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Масмуда, Зенета и Синая.
Актуално наброяват 25 000 000 жители, като 12 000 000 са мароканци, 7-8 000 000 обитават зоната на Алжир и малка бройка са таурег – „сините хора от пустинята“ обитаващи зони на Западна Сахара, Либия, Мали, Нигер, Буркина-Фасо, Тунис, част от Мавритания.
Три са основните житейски аспекти в света на Amazight:
Език, обичайното право и роднински връзки.
Според Ибн Халдум от Туниз (1332-1406) – историк, философ, географ:
“Ефекта от злобно око включва бройката на впечатленията създадени от влиянието на душата. Произхождат от душата на индивида, който притежава злоба и се заражда, когато той види някакъв обект, чийто вид му придава удоволствие. Неговото възхищение става толкова интензивно, че поражда в своята вътрешност едно чувство на завист, заедно с желанието да отнеме обекта от този който го притежава.”
Берберите вярват в барака - според тях всички предмети притежават енергия, която може да бъде положителна или отрицателна. Вярват в джинове, уроки, злобно око и какво ли още не. За целта използват накити, амулети, талисмани, които да ги предпазват от тези невидими сили. Берберските жени са използвали накити, гривни, пръстени за защита. Когато са отивали да работят земята, много от техните бижута са служили, за да се предпазят от нападатели. Разбира се в днешно време се използват само за украса или защита от невидимото. В берберската бижутерия се среща сребро, корал и амбар, повтаряйки серии от растителни и геометрични мотиви в своята декорация.
Обичайното право на Amazight предадено устно от поколение на поколение и запазаено до ден днешен в голяма част от племената е вид закони управлявани от асамблеен племенен съвет оглавяван от старейшини, различен в различните берберски племена на държавата и съществува заедно с ислямските закони наречени fiqh (ислямска правна доктрина). Една от най-ярките разлики изразените в двата закона се явява в наследството. Докато ислямската правна доктрина позволява на жените половината от наследството, за сметка на мъжете, които взимат по-голямата част, то Обичайното право на Amazight разделя наследството между мъжете. Бижутата са винаги собственост на жените, представяйки тяхната финансова независимост в случай на проблеми със съпруга. Обикновенно се предават от майка на дъщеря, въпреки, че жените Amazight могат да ги получават от мъжете си (махр) или като зестра от споразумяването между фамилиите. Получената зестра зависи от договора и разбира се от статуса на фамилията. Така че ако някой мъж иска да се ожени за жена от богато семейство трябва да даде висока зестра – може и с пари. Бижутата също като облеклата идентифицират както племето на един род, така и географския произход на жените, които ги носят. Това важи и за татуировките.
Учени са на мнение, че този процес създава едно комерсиализиране на жените в Магреб, базирано на покупко продажба. За повечето зестрата представлява придобитото правото на мъжа към жената докато е съществувал брака. В днешно време зестрата се приема различно – това е дяла, който се полага на една съпруга заради своето участие в създаването и консолидация на новата фамилна връзка. Зестрата освен, че представлява едно социално признание на статуса на жената, й позволява да осигури своята финансова независимост в случай на неприятен обрат.
Нека да не забравяме, че Amazight с изключение на таурег, които са matrilineales (матрилинейност), защото наследството преминава през майчина линия, чреза майка, баба, леля и жената е отговорна за разпределението на семейните ценности, са patrilineales (наследството се предава от баща на син) и patrilocales, тъй като новите връзки се установяват в общноста на мъжа с предпочитанието на ендогамията (връзки между общо потекло или група – религиозно, етническо или географско) с обвързване на бащини първи братовчеди – двама братя се женят за две жени и техните деца са първи бащини братовчеди.
При патрилокалния брак, жената живее при домакинството на съпруга. Мъжът е господар на жената и децата от брака и има право да учредява залог върху тях за свои задължения. Жената отговаря лично за дълговете на своя съпруг. Тя може да се разпорежда със зестрата и подаръците, които е получила от своя съпруг, но винаги с негово изришно позволение. След смъртта му разрешение трябва да дадат синовете им.
Много важна роля в живота на жените Amazight играе сватбата в която булката трябва да носи всичките бижута подарени й от съпругът й или неговите родители, а останалите носят накити свързани с техния род. Също така е важен фактор за заздравяване на кръвното родство тъй като е сборен пункт на много членове от рода, които са разпръснати по различни територии. Важни са и празници като обрязване или други свързани с ислямския календар.
Докато исляма си е отварял път в Магреб утвърждавяйки своята доктрина монотеиста, берберите се отклоняват леко от него установявайки своята хилядолетна традиция, а именно вярата в негативни или положителни сили, които им влиаят ежедневно. Това е и причината за наличието на най-различни амулети или талисмани в тяхната култура. Много жени ги използват, за да се защитят, както себе си така и фамилията си. Религиозното им ислямско чувство може да се види във фибули, гердани, гривни на които са написани цитати от Корана, но амулетите и талисманите, доказват различна вяра, запазена и практикувана от векове.
· Птиците например напомнят природата. Те са вестоносците на добри новини.
· Костенурките отблъскват лошия късмет и са символ на плодородието.
· Змиите предпазват житата и изворите с вода.
· Гущера предпазва от болести и злобно око (уроки)
· Рибите гарантират плодородието на жените.
· Кръстовете отблъскват зависта и я разпръскват на 4 посоки.
· Диска, кръга и колелото са определят старите ритуали свързани с луната и слънцето.
Голяма част от бижутерията в Магреб е дело на изгонените от Ал Андалус сефарди, които са били специализирани във филиграма и са предавали познанията си от поколения на поколения. По късно берберите научават тяхната техника и започват да практикуват занаятите им, след като евреите напускат голяма част от територията на Магреб – 1948 година обяваването на независимоста на Израел. За това и на много бижута може да се видят еврейски символи. Много от днешните бербери, вместо да обработят една фибула, я разтапят, за да направят сребърна тел, с която да имитират филиграма на евреите с цел по-лесна продажба. Един от любимите материали на африканските племента използван в бижутерията са стъклените перли.
Мишо Иванов
Благодаря за интересния пост !