Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.12 21:41 - Вяра, Надежда и Любов - АЛЕГОРИИ, как да ги "четем" в архитектурата?
Автор: andalutravel Категория: История   
Прочетен: 2725 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 08.12 10:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Алегорията е способноста да дадеш образ на концепт с цел подразбиране и интерпретиране, чрез метафори, фигури и други обекти. Разбира се за целта е нужно човек да има познания, въображение и разбира се умението да вижда по-натам от това което сетивата приемат. Според Теорията на Формите на Платон най-важната и фундаментална реалност не е тази, която виждаме, т.е. не е материята приета от нас чрез сетивата, а това, което седи зад тях, което всъщност е истинската форма, и това, което наблюдаваме е само моментна част от нея. Перфектния пример за това е Алегорията за Пещерата на Платон, където се разказва за затворници, оковани през целият си живот от деца в една пещера, за една стена, която била висока малко над главите им, но не стигала до тавана, гледайки само напред (веригите не им позволявали да обръщат главите си настрани), а там са виждали движещи се сенки осветени от светлина, която идвала зад главите им, но неразбираемо за тях защо. Това е било единственото нещо, което те са познавали, стигайки до извода, че въпросните сенки са истинската реалност. Един от окованите затворници успява да се освободи и вижда, че зад стената, където са били осъдените е имало една пътека по която вървяли хора с различни предмети вдигнати с ръце на високо и след нея горящ огън, който ги е осветявал. По този начин от светлината и движението на хората, които вървели между огъня и стената на която от другата страна са били окованите, са се отразявали сенките на предметите носени високо от минувачите, които затворниците гледали през целия си живот и вярвали, че те са истински и няма друг фактор, който да ги създава. Очевидно е че са се залъгвали, а и Платон казва, че дори и на избягалия човек, който вече е знаел истината е щяло да му бъде много трудно да убеди затворниците в нея, освобождавайки ги, с риска те рано или късно да го убият. Този разказ е алегория, която ни дава концепта. Не трябва да я бъркаме със символиката, защото тя ни дава идеята.

Искам да се доближа до алегорята в християнската архитектура, която е изумителна и много интересна.

За целта ще споделя за Virtudes Teologales или Християнски Добродетели, които в случая определят концепта на Вяра, Надежда и Любов. В Католическата религия се смята, че гореспоменатите Качества са ни давани като атрибут от Господ по време на Кръщаването. По този начин, чрез правилното им използване в живота се доближаваме повече до Бог, вървейки по пътя, който Той би искал да водим.

В продължение ще добавя едно изображение на “Las Virtudes Teologales” от William Theed (младия), за който бих искал да разкаже повече и конкретно да разчетем как е показан концепта:

image
1. Фигурата в ляво представлява Вярата. На нея виждаме една жрица, облечена в тога, която по принцип се представя в бял цвят. В лявата си ръка държи Кръст символ на Вярата, а  дясната е положена върху гърдата й. Интерпретацията на дясната ръка е че под нея в сърцето й се намира живата и истинска Вяра. Други атрибути, които се представят също са чаша, символираща Евхаристията или книга – Свещенните текстове.
2.Фигурата в центъра представлява Любовта, но тук искам да добавя нещо: в Католическата религия се използва думата CARIDAD, което преведено означава БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТ. Виждаме фигурата, като една майка, която се грижи за три деца, кърмейки едното от тях. По принцип тогата й трябва да е червена, приличайки на кръвта. Показвайки трите деца, намеква трите Християнски Добродетели, като най-важния е Благотворителноста- Любовта без който останалите две не могат да съществуват. Друг атрибут, който може да се наблюдава е пламъка или горящо сърце.
3.
В дясно можем да видим Надеждата. Жена облечена по принцип в зелено с кръстосани ръце гледа на високо. Възможно е и да се види с високо вдигнати ръце, държейки лилия посявайки жито, което взима от скута си. Алегорията в случая, че избягва да гледа ненужното или фалшивото, а насочва мисълта си пожелавайки и очаквайки непорочното.
Източници: Хосуе Юул, Платон, Антонио Риверо, Чезаре Рипа.
Автор: Мишо Иванов




Гласувай:
4
0



1. tikovpisane - Невероятна картина,
06.12 22:28
символизираща трите основни християнски добродетели. Поздравления за стойностния текст.
цитирай
2. andalutravel - -----
07.12 20:45
tikovpisane написа:
символизираща трите основни християнски добродетели. Поздравления за стойностния текст.


Благодаря Ви.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: andalutravel
Категория: Туризъм
Прочетен: 73719
Постинги: 30
Коментари: 10
Гласове: 34
Архив
Календар
«  Декември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031